2013. márc. 10.

Szülés Svájcban II.

Következik a második felvonás.
Nálunk a huszonötödik hétben, a kötelező terheléses cukorvizsgálat alkalmával megállapították, hogy terhességi cukorbetegségem van, és innentől kezdve már rögtön átminősültem a Krankenkasse szempontjából...
Kikerestem a terhességem elején kapott kis tájékoztató füzetből, mi mindent áll a biztosító a normál lefolyású terhesség alatt. (Megjegyzem, nagyon érdemes ezeket az információs anyagokat megtartani és elolvasni, mert lényegében minden fontos információ megtalálható bennük, sok olyan is, amelyek megtárgyalására személyes beszélgetések, vizsgálatok során nem mindig jut idő.)
Tehát a kötelező, alapszintű betegbiztosítás fizeti:
- a 7 db szűrővizsgálatot, illetve kontrollvizsgálatot, és 2 db ultrahangvizsgálatot (a 11-14. és a 20-23. terhességi héten)
- 100 CHF-et a szülés-előkészítő kurzusból (feltéve, hogy azt regisztrált, elismert szülésznő tartja)
- a szülés költségeit (függetlenül attól, hogy azt otthon, kórházban vagy szülőotthonban, orvos vagy szülésznő vezeti le)
- a szülés és a kórházi tartózkodás költségeit az általános osztályon (3 fő/kórterem), amennyiben a kórház szerepel a lakóhely szerint illetékes kanton listáján
- a gyermekágyi ápolás költségeit, max. a születést követő 10. napig (függetlenül attól, hogy otthon, kórházban, vagy szülőotthonban történt a szülés)
- a 3 szoptatási tanácsadást (regisztrált és elismert szülésznő, szoptatási tanácsadó által)
- a 6 hetes szülés utáni kontrollvizsgálatot az anya számára (a szülést követő 6. és 10. hét között)

Tehát az extra vizsgálatokat, vitaminokat, táplálékkiegészítőket nem fizeti a biztosító, csak ha a kiadások meghaladják az ember által vállalt önrészt, illetve, ha van valamilyen kiegészítő biztosítás.

Onnantól fogva, hogy kiderült a terhességi diabétesz, már átkerültem a rizikós várandósok csoportjába, ami a terhesség vége felé egyre sűrűsödő kontroll-, és laborvizsgálatokat, táplálkozási tanácsadást, szigorú diétát, vércukorszint-mérő készüléket, és az utolsó hónapban inzulin-adagolást is jelentett a számomra.

A betegbiztosításom önrészeként 2000 CHF-es Franchise-t vállaltam, és ahogy férjemmel számoltuk, ezt a várandósság utolsó 7 hónapja alatt ki is fizettük, a korábban nem kalkulált számlákra. Összességében nem jártunk rosszul, mert a terhességet megelőző években az alacsony havidíjat fizettük, és én nem is voltam orvosnál semmilyen panasszal, tehát amit 2 év alatt megspóroltunk a havi biztosítási díjon, befizettük most a babavárás kapcsán. Mégis, a mai eszemmel már átállítanám az önrészemet alacsonyabb (a havi díjat pedig magasabb) összegre, ha felmerülne, hogy újabb gyermeket szeretnénk...

Svájcban baromi fontos, hogy az ember előre tervezzen és kalkuláljon, többek között azért, mert a svájciak is ezt teszik. Említettem a szülés-előkészítő tanfolyamot, és a szoptatási tanácsadást. Nagyon-nagyon korán, szerintem kb. az első trimeszter végén érdemes szülésznőt és tanfolyamot keresni, ha az ember profitálni akar a biztosító által fizetett szolgáltatásokból.
Én későn kaptam észbe, így nem fértem be szülés-előkészítő tanfolyamra, és nem vettem igénybe az ingyenes 3 alkalmas szoptatási tanácsadást sem. (A kórházban mindenki azt kérdezte, van -e saját szülésznőm. Nem, nincs, minek kellene? Már megszültem, minden okés, itt vagyok, tele van szakemberrel a kórház. Hát mert a szülés után 10 napig jár az ingyenes 3 alkalom. Mivel az ember lánya 5 napig eleve a kórházban dekkol, utána még 5 napja lenne szakembert keresni, akik már hónapokkal korábban le vannak foglalva. És hát, bevallom, nekem jól jött volna az a tanácsadás... Így sok szenvedéssel, kétellyel, internetről, meg skype-on családtagokkal egyeztetve tanultam meg, hogyan etessem a kisbabámat. Mert hogy a kórházban a kisleány még nem óhajtott/nem tudott szopizni.)

A kórházi tartózkodás kellemes, a kaja a legjobb (Bircher- müzlit kötelező kipróbálni!), a személyzet profi, udvarias, kedves, ugyanakkor mégis egy hatalmas "gyár" az egész, és ha az ember nem mindig tudja, kitől, mikor, mit kell kérdeznie, néha sérülhetnek az érdekei. (El kell olvasni azt a sok leporellót és füzetet, amit az ágyad mellé halmoznak, hiába vagy hullafáradt a szülés után. A látogatási időtől a kötelező vizsgálatokon át, a fakultatív, ingyenes gyógytorna időpontjáig minden megtalálható benne.)

Végezetül néhány link, ahol plusz információt találhatsz terhesség, szülés témakörben.

Tervezek egy bejegyzést a szüléshez, anyakönyvezéshez szükséges dokumentumokról, és az ügyintézés menetéről is.

Nincsenek megjegyzések: